MENU

Zuinig rijden

Iedereen draagt zijn of haar steentje bij aan een beter milieu. Ook in de auto zijn er een aantal mogelijkheden om de uitstoot van uw auto te beperken en hierdoor het milieu te sparen. Hieronder staan een aantal tips die u kunnen helpen minder brandstof te verbruiken. Dit spaart het milieu en scheelt ook nog eens in uw portemonnee.

C4 Picasso

Tip 1: Schakel zo snel mogelijk naar een hogere versnelling
Hoe hoger het toerental, hoe hoger het verbruik van brandstof en hoe hoger de uitstoot van uw auto. Schakel daarom rond de 50 km/u in de vierde versnelling en bij 80 km/u naar de vijfde versnelling.

Heeft u een toerenteller in uw auto, schakel dan naar de volgende versnelling tussen de 2.000 en 2.500 toeren. Heeft u geen toerenteller, luister dan naar de motor en schakel naar de volgende versnelling als deze ‘gehaast’ klinkt. De motor moet ‘lekker lopen’ om zo efficiënt mogelijk te werken.

Belangrijk hierbij op te merken is dat vroeg opschakelen niet tot in het extreme moet worden doorgevoerd. Te vroeg doorschakelen (wanneer de motor eigenlijk niet wil, geen vermogen heeft, bromt) kan interne vervuiling in de motor veroorzaken waardoor uiteindelijk motorschade kan ontstaan. 

Tip 2: Vermijd korte afstanden met uw auto
Het klinkt afgezaagd: maar doe korte afstanden zoveel mogelijk met de fiets. Wanneer de motor van uw auto nog koud is, slijt de motor sneller, verbruikt deze meer brandstof en vervuilt ook meer.

De motor van uw auto komt na ongeveer 5 kilometer rijden op temperatuur en rijdt dan een stuk efficiënter. Vooral bij diesel motoren moet u in het begin rustig aan rijden om slijtage en veel uitstoot te voorkomen.

Een andere tip is om uw auto bij het parkeren alvast in de goede rijrichting te plaatsen. Uw motor is dan tenslotte nog warm. Bij het wegrijden is uw motor weer koud, waardoor het op dat moment extra brandstof meer kost om uw auto in de goede rijrichting te krijgen.

Tip 3: Rol uit in de versnelling waar u op dat moment in rijdt
Ziet u een rood verkeerslicht aankomen? Laat de auto dan uitrollen in de versnelling, ofwel trap de koppeling niet in. Zo remt u op de motor en krijgt deze aandrijving van de wielen, wat geen brandstof kost.

Wanneer u uitrolt en ook nog de koppeling intrapt, dan krijgt de motor geen aandrijving meer van de wielen. Om de motor toch draaiende te houden is dan toch weer brandstof nodig.

Het motormanagement van de automotor zorgt bij het uitrollen voor het afsluiten van de brandstoftoevoer, zolang dat mogelijk is. Laat dus tijdig uw gas los als u ziet dat u moet gaan stoppen of remmen en trap de koppeling niet in.

Tip 4: Houd uw banden goed op spanning
Het is echt waar dat een slappe band meer brandstof kost. De rolweerstand wordt namelijk aanzienlijk groter en daardoor is er meer brandstof nodig om dezelfde snelheid te bereiken. Check dit daarom maandelijks of rijd even bij ons langs.

Een bandenspanning die 25% te laag is, zorgt voor een extra rolweerstand van 10% en een extra brandstofverbruik van 2%. Daarnaast slijt een te slappe band eerder en beïnvloedt het de wegligging nadelig. Het is dus ook veilig om uw bandenspanning goed in de gaten te houden. Te lang op banden met te lage bandenspanning rijden kan beschadiging/verkeerde slijtage van de band en bij veel te lage spanning een klapband opleveren.

Tip 5: Gebruik de hulpmiddelen in uw auto
Veel auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met een toerenteller, cruise-control, boordcomputer of navigatiesysteem. Deze helpen u zuiniger te rijden en zo uitstoot van uw auto te verminderen.

Met een toerenteller kunt u beter zien wat het goede moment is om een versnelling hoger te schakelen, vaak tussen de 2.000 en 2.500 toeren. Bij een dieselmotor kan dit soms zelfs eerder.
De cruise-control kan beter een constante snelheid aanhouden dan een geoefende bestuurder, wat de efficiëntie van de motor ten goede komt. U kunt beter constant 120 km/u rijden dan steeds remmen en gas geven.
Een boordcomputer kan vaak weergeven wat uw actuele verbruik is, zo kunt u zien hoe uw rijgedrag het brandstofverbruik beïnvloedt.
Een navigatiesysteem zorgt ervoor dat u op onbekende plekken zo snel mogelijk op de bestemming bent. U verspilt geen brandstof, daarnaast rijdt u meer ontspannen en dus ook veiliger.

Tip 6: Zet uw motor af wanneer u langer dan 1 minuut stilstaat
Veel mensen laten de motor lopen wanneer ze stilstaan in de file, voor een brug of even op iemand wachten. Denkt u langer dan 1 minuut stil te staan, zet de motor dan uit. Dat spaart brandstof.

Bij het stationair draaien van uw motor, verbruikt deze toch nog gauw 0,5 liter brandstof per uur. Het opnieuw starten van de motor kost wel wat extra brandstof, maar minder dan de motor een minuut (of langer) te laten draaien.

Tip 7: Verwijder overbodige bagage op en uit uw auto
Veel mensen hebben van alles in de auto liggen zoals gereedschap, sneeuwkettingen etc. Iedere extra kilo bagage kost u meer brandstof. Voor imperials en fietsendragers geldt dit zelfs dubbel.

Imperials, fietsendragers en skiboxen wegen namelijk niet alleen veel, maar ze beïnvloeden ook de aërodynamica van de auto ten nadele. Ook een open raam is slecht voor de aërodynamische vorm en veroorzaakt meer brandstofverbruik.

Tip 8: Beperk het gebruik van elektriciteit in uw auto
Dit zijn echte energievreters: airconditioning, (achter)ruitverwarming en stoelverwarming. Alleen al de airconditioning kan bij gemiddeld gebruik 10% extra brandstofverbruik opleveren.

Algemene gebruikstips voor de airconditioning in de auto:

  • Rijd bij hoge temperaturen in de zomer eerst een paar minuten met de ramen open, sluit daarna de ramen en schakel dan pas de airco in; de gewenste binnentemperatuur wordt zo eerder bereikt.
  • Schakel de airco enkele minuten na het starten van de motor in; dit bespaart brandstof en voorkomt onnodige slijtage van de installatie.
  • Schakel de airco uit voordat de motor uitgezet wordt: dit voorkomt geurvorming door condensvorming en bacteriegroei.
  • Gebruik de airco minstens één keer per maand; ook dit voorkomt geurvorming door condensvorming en bacteriegroei.
  • Voorkom verstopping: houd de luchtinlaten vrij van blad en ander vuil.
  • Ook de achterruit verwarming kost u 4% tot 7% extra brandstof, zet deze dus uit wanneer u deze niet meer nodig heeft, maar denk wel aan uw veiligheid.

 

Tip 9: Te hard rijden, boetes en extra brandstofverbruik
De meeste auto’s zijn het zuinigst bij 90 km/h, boven de 100 km/h neemt het brandstofverbruik al snel toe. Bij 120 km/h is dat als 42% meer en bij 140 km/h kan dat zelfs al 74% meer brandstofverbruik zijn.

De gemiddelde auto verbruikt 5,4 liter brandstof per 100 kilometer. (buitenweg bij 90 km/u, ideale omstandigheden) Hieronder staat het verbruik bij verschillende snelheden:

90 km/h : 5,4 liter per 100 km (basis)
120 km/h: 7,7 liter per 100 km (42% meer)
140 km/h: 9,4 liter per 100 km (74% meer)

U ziet dus dat te hard rijden niet alleen een risico op boetes kan opleveren, maar zeker ook veel meer brandstof kost.

Belangrijk blijft: let altijd op het verkeer om u heen, kijk regelmatig in uw spiegels en rijd de maximum snelheid die op die weg geldt als de omstandigheden dat toelaten. Wanneer u te langzaam rijdt terwijl hier geen redenen voor zijn zal dit irritaties van andere weggebruikers kunnen opleveren en komt u wellicht minder ontspannen op uw bestemming aan.

Heeft u al winterbanden onder uw Citroën of Peugeot?

Bron: o.a. “Het nieuwe rijden” en “101 manieren om benzine te sparen”.