MENU

Citroën Numéro 9 is officieel!

Hier is ‘ie dan: de opvolger van de Metropolis Concept en een voorbode voor de gehele DS-lijn van Citroën. Aangenomen werd dat deze shooting-brake-achtige als DS9 door het leven ging, maar die naam bewaren ze wellicht voor het productiemodel. Wij mogen hem Numéro 9 noemen, en wát een plaatje is het!

De Numéro 9 is één groot uithangbord voor alle  DS-modellen en zal voor het eerst op de Autoshow van Beijing worden getoond, eind deze maand. Met een lengte van 4.93m is de conceptuele Fransman wel een slagje kleiner dan de Metropolis. De breedte van deze sloep bedraagt 1.94m en de wielbasis komt uit op 3 meter. Designelementen als de driedimensionale grille die doorloopt tot in de LED-koplampen zijn dingetjes die volgens de autobouwer terugkomen in toekomstige productiemodellen met een DS-badge (inmiddels al 200.000 van verkocht).

De aandrijving van de Numéro 9 geschiedt volgens een hybride-principe: de achterwielen worden aangedreven door een elektromotor met 70 pk en onder de kap kan een benzine- of dieselmotor gelepeld worden, afhankelijk van de marktvraag. In het geval van deze concept ligt er een BMW/PSA 1.6-liter viercilinder met turbopower in, goed voor 225 pk. Gecombineerd met de elektro motor van 70 pk en 200 Nm komt het totaal uit op 295 pk & 275 Nm aan koppel waarmee in maarliefst 5,4 tellen naar de honderd kan worden gesprint. In elektrische modus legt de Numéro 9 50 km af en het opladen van de lithium-ion batterij kan -middels 230 Volt- in 3,5 uur

Wanneer op de weg?
Inmiddels kennen we de DS3, DS4 en de iets grotere DS5. Dat Citroën broedt op uitbreiding van dit gamma is al geen geheim meer. Zo schijnt er een kleintje bij te komen (DS2) en wordt er nagedacht over een grote, premium sedan. En wellicht wordt dat de DS9 die we hier in conceptvorm zien. Een waardige opvolger van de C6 met hopelijk het beroemde Citroën hydractive systeem..

vrij naar autoblog

 

Meer foto’s op autoblog