MENU

Meer details Citroën DS5

Het zou best eens kunnen dat de Citroën DS5 één van de hoogtepunten van het autojaar 2012 wordt. Op de IAA in Frankfurt wordt het definitieve productiemodel getoond van de auto die voorlopig de voltooiing is van de DS-reeks. Het motorenaanbod is nu ook bekend.

 

Citroën heeft de DS5 al eens getoond op de autobeurs in Sjanghai. Op de vloer in Frankfurt maakt hij zijn Europese debuut. Dat gaat onder meer vergezeld van meer informatie over de motorisering van de auto die we volgend jaar op de markt kunnen verwachten.

Zo is de DS5 de eerste Citroën die de Hybrid4-techniek aan boord krijgt. Dat bestaat uit een 2,0-liter HDI-motor met een vermogen van 160 pk die de voorwielen aandrijft en een 37 pk elektromotor die de achterwielen aandrijft. Samen leveren ze dus bijna 200 pk en naar wens vier aangedreven wielen. Citroën geeft een uitstoot op van 99 gr/km. In de ZEV-stand kan de auto op snelheden tot 60 km/u korte afstanden geheel elektrisch afleggen.

De andere motoren zijn de 110 pk sterke HDI en de 160 pk sterke HDI zónder elektromotor. Verder zijn er de 155 pk THP benzinemotor en de 200 pk sterke THP. Verdere verbruiks- of prestatiecijfers geven de Fransen nog niet vrij.

Wel laat Parijs al weten dat de DS5 is voorzien van flink veel technologische gadgets. Zo is er automatisch grootlicht, dat zelf de lichtsterkte regelt. Verder is er een nieuwe generatie rijbaanassistent, een head up display in kleur, een achteruitrijcamera, bochtverlichting met de mistlampen en een sleutelloze toegang.

De DS5 is 4,52 meter lang, 1,85 meter breed en 1,51 meter hoog. Citroën claimt dat hij met zijn draaicirkel van 11,2 meter behoort tot de ‘meest wendbare in het segment’. De bagageruimte is met een inhoud van 465 liter zelfs nog iets groter dan de kofferbak van de C6, die ondanks de komst van de DS5 het vlaggenschip van Citroën blijft.

Via: autoweek.nl