MENU

Rijden met mist

Verlichting tijdens mist.

Veel moderne auto’s zijn voorzien van een lichtsensor. Deze wordt niet altijd geactiveerd bij mistig weer, controleer dus of uw lampen wel daadwerkelijk aanstaan bij mistig weer.

Mistachterlicht
Als door sneeuwval of mist (dus niet bij regen) het zicht minder is dan 50 meter is het legaal om het mistachterlicht in te schakelen. Dit mag zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Het is voor de auto’s achter u prettiger om het mistachterlicht (tijdelijk) uit te schakelen wanneer u in de file staat.

Zodra het mistachterlicht brandt moet er op het dashboard een oranje controlelampje gaan branden. Dit omdat veel mensen vergeten het mistachterlicht uit te doen wanneer deze niet meer nodig is. (zicht meer dan 50 meter)

De meeste auto’s hebben 1 mistachterlicht en wel aan de linkerkant. Dit omdat het gebruik van 1 mistachterlicht niet de indruk wekt dat je aan het remmen bent, wat met twee mistachterlichten soms wel het geval is.

Bij regen mag geen mistachterlicht gevoerd worden omdat de reflectie op het wegdek heel hinderlijk is.

Mistlicht aan de voorzijde
Mistlicht aan de voorzijde van de auto mag branden als het zicht door regen, sneeuwval of mist ernstig wordt belemmerd. Er is sprake van ernstig belemmeren als het zicht minder is dan 200 meter. De combinatie grootlicht en mistlicht is niet aan te bevelen omdat het grote licht terugkaatst van de mist. Als je dan toch verlichting wil voeren doe dan stads of dimlicht aan.

Mistlampen schijnen als het ware onder de mist door. Gewone koplampen schijnen tegen de mist aan, waardoor het licht terug gekaatst wordt.

Dagrijverlichting
Nieuwe auto’s worden tegenwoordig geleverd met zogenaamde dagrijverlichting, dit zijn lampen aan de voorzijde van de auto die branden wanneer het normale (dim) licht niet is ingeschakeld. Op deze manier heeft de auto altijd licht aan de voorzijde en wordt deze sneller opgemerkt door tegemoetkomend verkeer. Bij de meeste van deze auto’s brandt geen verlichting aan de achterzijde in combinatie met de dagrijverlichting. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen in de mist. Schakel dus altijd minimaal uw dimlicht in bij mistig, donker, of nat weer. Zo worden ook de achterlichten ingeschakeld.

Het rijden in dichte mist is niet alleen vervelend en vermoeiend, maar ook gevaarlijk. Als er ongevallen gebeuren in de mist zijn dit vaak ongevallen waar veel voertuigen bij betrokken zijn. Veel bestuurders rijden te hard in de mist.

Zodra er sprake is van mist is het raadzaam de snelheid gelijkmatig verlagen en de afstand tot de voorganger te vergroten.

Denk bij een pechgeval of lekke band goed na over de veiligheid. Hoe zal het achterop komende verkeer reageren op uw pechgeval, bent u goed zichtbaar? Is het voor de veiligheid misschien verstandig om hulpdiensten in te schakelen?

 

Aangemaakt: 15-11-2012
Laatst bijgewerkt: 20-09-2014