MENU

Historie Citroën

1919

ANDRÉ CITROËN

André Citroën

Creativiteit, technologie en lef. Hiermee begint André Citroën in 1919 met het avontuur van zijn automerk…

11 APRIL 1919

ADVERTENTIE VOOR CITROËN TYPE A

Advertentie voor Citroën Type A

De introductie van ‘Type A’, Citroën’s eerste auto, werd in aangekondigd in een originele advertentie.

07 JULI 1919

CITROËN TYPE A

Een auto met een  viercilindermotor van 1.323 cm3 en een topsnelheid van 65 km/h: de Citroën Type A is nu te koop.

DE JAREN 1920

1920

10.000 CITROËN AUTO’S VERKOCHT

10.000 Citroën auto's verkocht

Citroën bestaat nog maar een jaar en heeft nu al 10.000 auto’s verkocht.

20 FEBRUARI 1921

EMAILLEN BORDEN VAN CITROËN

Emaillen borden van Citroën

Altijd een stap voor. Citroën presenteert op 20 februari 1921 een serie emaillen borden zodat Franse bestuurders de weg makkelijk kunnen vinden.

12 JULI 1921

CITROËN B2

Citroën B2

Citroën presenteert zijn tweede auto: de B2. Een moderne en krachtige variant van Type A.

01 OKTOBER 1922

CITROËN 5HP OP DE AUTOSALON PARIJS

Citroën 5HP op de Autosalon Parijs

Autosalon Parijs: wereldpremière van de Citroën 5HP. Een compacte en moderne versie van de Type A.

12 OKTOBER 1922

LUCHTRECLAME CITROËN

Luchtreclame Citroën

Gedurfde en creatieve reclame: een vliegtuigje schrijft de naam ‘Citroën’ in de lucht. Dat gebeurt tijdens de 7e Autoshow in Parijs.

17 DECEMBER 1922

CITROËN IN DE SAHARA

Citroën in de Sahara

André Citroën besluit om extra aandacht te genereren voor zijn B2 halftrack, een auto met rupsbanden aan de achterzijde, door ze naar de Sahara te sturen. Georges-Marie Haardt en Louis Audouin-Dubreuil reizen tussen 17 december 1922 en 7 maart 1923 van Touggourt naar Timboektoe en terug.

1923

ADVERTENTIE VOOR CITROËN-SPEELGOED

Advertentie voor Citroën-speelgoed

André Citroën start met de productie van miniatuurmodellen, een replica van ‘papa’s auto’. Het eerste model is de Open Tourer Torpedo B2 10HP. In tien jaar worden er meer dan 30.000 van verkocht.

1924

CITROËN PRODUCEERT 50.000 AUTO’S PER JAAR

Citroën produceert 50.000 auto's per jaar

In 1924 produceert Citroën jaarlijks 50.000 auto’s.

1924

NOTHING

We breiden het Citroën-netwerk uit met steden als Brussel, Amsterdam en Milaan. Altijd een Citroën in de buurt!

01 OKTOBER 1924

CITROËN B10 OP DE AUTOSHOW PARIJS

Citroën B10 op de Autoshow Parijs

Citroën presenteert de B10, de eerste auto met een geheel stalen carrosserie, die het model van plaatstaal gecombineerd met hout vervangt.

28 OKTOBER 1924

CROISIÈRE NOIRE IN AFRIKA

Croisière Noire in Afrika

Na het succes van de tocht door de Sahara organiseert Citroën de Croisière Noire-expeditie. Deze tweede tocht voert van Noord- naar Zuid-Afrika: de deelnemers rijden tussen 28 oktober 1924 en 26 juni 1925 van Colomb-Béchar naar Kaapstad.

04 JULI 1925

CITROËN VERLICHTING OP DE EIFFELTOREN

Tussen 1925 en 1934 maakt Citroën op spectaculaire wijze reclame: de naam Citroën 30 meter hoog op de Eiffeltoren met behulp van 250.000 gloeilampen en 600 km bedrading. Charles Lindbergh gebruikt de reclame als landingsoriëntatiepunt bij zijn vlucht over de Atlantische Oceaan.

1925

EERSTE CITROËN SERVICE- EN REPARATIEHANDLEIDING

Eerste Citroën service- en reparatiehandleiding

Citroën publiceert zijn eerste service- en reparatiehandleiding voor dealers, inclusief reserve-onderdelenlijst.

1926

OFFICIËLE STATISTIEKEN VAN HET AANTAL AUTO’S PER INWONER

In 1926 is bijna een derde van alle auto’s in Frankrijk van Citroën.

28 SEPTEMBER 1926

CITROËN B15 OP DE AUTOSALON PARIJS

Citroën B15 op de Autosalon Parijs

Citroën presenteert de B14, een auto voor een breed publiek met luxueuze uitstraling. Het was een van de populairste auto’s in het interbellum. Ook verschijnt de B15, de eerste Franse bedrijfswagen met gesloten cabine.

1926

31.000 WERKNEMERS & EEN PRODUCTIE VAN 400 AUTO’S PER DAG

31.000 werknemers & een productie van 400 auto's per dag

Er werken nu 31.000 mensen bij Citroën. Met een productie van 400 auto’s per dag wordt een Europees record gebroken.

21 MEI 1927

CHARLES LINDBERGH BEZOEKT IN 1927 DE FABRIEK VAN CITROËN

Charles Lindbergh bezoekt in 1927 de fabriek van Citroën

Charles Lindbergh, de eerste man die over de Atlantische Oceaan vloog, bezoekt de Citroën-fabriek.

01 OKTOBER 1928

CITROËN C4 & C6 OP AUTOSALON PARIJS

Citroën C4 & C6 op Autosalon Parijs

Citroën presenteert twee nieuwe modellen op de Autosalon in Parijs: de C4 en de C6.

1929

INTRODUCTIE CITROËN C61

Introductie Citroën C61

Citroën lanceert de C61, Frankrijks eerste snelle vrachtwagen. Laadvermogen: 1800 kg, 6-cylindermotor met 42 pk. Geheel gesloten cabine uitgevoerd in staal.

16 MAART 1929

CITROËN MARBEUF-GARAGE

Citroën Marbeuf-garage

Citroën opent de legendarische Marbeuf-garage, een architectonisch hoogstandje dat de trend zet voor toekomstige Citroën-gebouwen.

01 OKTOBER 1929

OPENSTELLING VAN DE CITROËN-FABRIEK AAN DE QUAI DE JAVEL IN PARIJS

Openstelling van de Citroën-fabriek aan de Quai de Javel in Parijs

Pionier André Citroën stelt zijn fabriek aan de Quai de Javel open voor het publiek tijdens de Autosalon Parijs.

DE JAREN 1930

1930

ADVERTENTIE VOOR DE NIEUWE CITROËN C4F

Advertentie voor de nieuwe Citroën C4F

De commerciële versie van de C4 verschijnt. Een functionele bedrijfswagen met verwijderbare achterstoelen en een laadklep in twee delen. De C4F, de gezinsversie van de C4, is 7 cm korter en heeft een andere carburateur, versnellingsbak en -pook.

04 APRIL 1931

CROISIÈRE JAUNE IN AZIË

Croisière Jaune in Azië

Vijf jaar na de Croisière Noire-expeditie organiseert Citroën de Croisière Jaune. Dit keer wordt Azië ‘bedwongen’: de tocht gaat van Beirut naar Beijing.

OKTOBER 1931

ONTWIKKELING VAN DE ZWEVENDE MOTOR DOOR CITROËN

Ontwikkeling van de zwevende motor door Citroën

Andé Citroën keert terug uit de VS met een aantal nieuwe ideeën waaronder de zwevende motor. Een concept waarmee hij de auto opnieuwe moderniseert. Bij dit innovatieve systeem worden rubberen dempers tussen de motor en het chassis geplaatst waardoor de motor een stuk stiller is.

APRIL 1932

CITROËN ZWEVENDE MOTOR

De C4 G en C6 G worden uitgerust met een zwevende motor en krijgen ‘MFP’ (Moteur Floating Power) achter hun naam. Wederom laat Citroën zijn Europese concurrenten achter zich. Alle Citroën auto’s hebben nu een zwevende motor.

OKTOBER 1932

CITROËN ROSALIE

Citroën Rosalie

Citroën lanceert de Rosalie-serie: de 8, 10 en 15CV worden gepresenteerd op de Autosalon in Parijs. De eerste twee vervangen de C4 en de laatste is met zijn zescilindermotor de logische opvolger van de C6.
Toen de drie modellen een aantal records braken op het race-circuit Linas-Monthléry in 1931, kregen ze al snel een nieuwe naam: Rosalie.

27 JULI 1933

CITROËN ROSALIE CV8

Citroën Rosalie CV8

Montlhéry race-circuit. 300.000 km. 134 dagen. Een gemiddelde snelheid van 93 km/h. Het nieuwe wereldrecord van ‘Petite Rosalie’ (8CV).

18 APRIL 1934

CITROËN 7A

Citroën 7A

Citroën presenteert Type 7A: vernieuwend, veilig, comfortabel en krachtig. Een revolutie in de auto-industrie vanwege zijn vierwielaandrijving, geheel stalen carrosserie, hydraulische remmen op alle vier de wielen, afzonderlijke wielophanging met een torsiestaaf, een zwevende motor met bovenliggende kleppen en uitneembare cilindervoeringen.

01 OKTOBER 1934

CITROËN 7A MET NIEUWE VOORWIELAANDRIJVING

Citroën 7A met nieuwe voorwielaandrijving

Citroën presenteert nog een model met voorwielaandrijving op de Autoshow in Parijs: de 11. De carrosserie is gebaseerd op de 7, met een extra breedte van 7 cm en een extra lengte van 20 cm. Met 46 pk en 3 versnelling bereikt de 11 een topsnelheid van 106 km/h.

12 DECEMBER 1934

CITROËN IN FINANCIËLE PROBLEMEN

Citroën in financiële problemen

De Traction Avant kan de ernstige financiële problemen van het bedrijf niet oplossen, dat niet meer kan voldoen aan zijn financiële verplichtingen. Citroën is op dit moment de grootste autofabrikant in Frankrijk en Europa, en wereldwijd nummer twee. Op verzoek van de overheid vereffent Michelin, de belangrijkste crediteur, de rekeningen zodat het bedrijf er weer bovenop kan komen. Citroën staat vanaf nu onder toezicht van Michelin.

03 JULI 1935

ANDRÉ CITROËN OVERLIJDT

André Citroën overlijdt

Na een ziekbed overlijdt André Citroën. Pierre Boulanger wordt de nieuwe directeur.

1936

SKETCH VAN DE CITROËN 2CV

Sketch van de Citroën 2CV

Pierre Boulanger start een project voor een betaalbare auto met kleine motor: de toekomstige 2CV. Uit de specificaties: ‘de auto dient plaats te bieden aan vier inzittenden en 50 kilo aardappelen, een topsnelheid van 60 km/h te bereiken en 3 liter benzine per 100 km te verbruiken terwijl men comfortabel vervoerd wordt’.

OKTOBER 1936

CITROËN ROSALIE 11 MI OP DE AUTOSALON PARIJS

Citroën Rosalie 11 MI op de Autosalon Parijs

Citroën presenteert de 11 MI diesel op de Autosalon Parijs. Een wereldpremière voor een personenauto.

12 JANUARI 1938

PROTOTYPE VAN DE CITROËN 2CV

Prototype van de Citroën 2CV

Citroën voert de eerste proefritten uit met de TPV (Toute Petite Voiture, de hele kleine auto), het prototype dat later bekend wordt als de 2CV.

01 OKTOBER 1938

CITROËN, TRACTION AVANT, 15-6, 15CV

De Traction Avant-familie wordt uitgebreid met de 15-Six. Hij is groot, comfortabel, snel (135 km/h) en makkelijk te besturen en krijgt al snel de bijnaam ‘Queen of the road’ vanwege zijn uitstekende wegligging.

APRIL 1939

CITROËN TUB

Citroën TUB

Citroën introduceert de ‘TUB’ bedrijfsauto (Transport Utilitaire série B). Een bestelwagen met een moderne vormgeving met onder andere een aparte cabine en een zijlaaddeur.

23 AUGUSTUS 1939

2CV KLAAR VOOR LANCERING

2CV klaar voor lancering

De Service des Mines, de Franse organisatie die beoordeelt of auto’s voldoen aan de wet, keurt de 2CV goed. Hij kan nu verkocht gaan worden.

DE JAREN 1940

03 JUNI 1940

CITROËN-FABRIEK JAVEL GEBOMBARDEERD

Citroën-fabriek Javel gebombardeerd

De Citroën fabriek aan de Quai de Javel wordt gebombardeerd. De 2CV-prototypes die nog intact zijn, worden gedemonteerd en verstopt. Vanwege de bezetting neemt de productie af.

1941

CITROËN TYPE 23 & TYPE 45 KUNNEN OP GAS RIJDEN

Citroën Type 23 & Type 45 kunnen op gas rijden

Vanwege het brandstoftekort besluit Citroën alternatieven te ontwikkelen. De Type 23 en Type 45 rijden nu op gas.

1942

CITROËN-FABRIEK JAVEL OPNIEUW GEBOMBARDEERD

Citroën-fabriek Javel opnieuw gebombardeerd

De Javel-fabriek wordt voor de tweede keer gebombardeerd. Er ontstaat zeer veel schade aan de machines.

1942

IN DE OORLOG LOOPT DE JAARLIJKSE PRODUCTIE TERUG VAN 100.000 NAAR 9.000 VOERTUIGEN

In de oorlog loopt de jaarlijkse productie terug van 100.000 naar 9.000 voertuigen

Tijdens de oorlog loopt de jaarlijkse productie terug van 100.000 naar ongeveer 9.000 auto’s.

06 NOVEMBER 1944

DE EERSTE CITROËN VRACHTWAGEN

De eerste Citroën vrachtwagen

Dankzij de vastberadenheid van Citroën rolt de eerste vrachtwagen een jaar na het bombardement van de band.

1945

HERBOUW VAN DE CITROËN JAVEL FABRIEK

Herbouw van de Citroën Javel fabriek

De Javel-fabriek wordt herbouwd. Citroën wil graag aan de groeiende vraag te voldoen. De productie stijgt met 13,4% in vergelijking met de situatie van voor de oorlog.

1946

NOTHING

Frankrijk is bezig met de wederopbouw. De helft van de geproduceerde voertuigen zijn bestelwagens.

01 OKTOBER 1946

PRESENTATIE VAN CITROËN B11 & B15

Presentatie van Citroën B11 & B15

Op de Autosalon in Parijs in oktober presenteert Citroën drie modellen: de 11B, ook wel ’11 Normale’ genoemd, de 11 BL ofwel ’11 Légère’ (lichtgewicht) en de 15-SixG.

JUNI 1947

INTRODUCTIE VAN DE CITROËN TYPE H

Introductie van de Citroën Type H

Eerste presentatie van Type H. Directeur Pierre Boulanger is nog steeds verantwoordelijk voor de specificaties. Het is een voorwielaangedreven bestelwagen met een aantal kenmerken van de viercilinder Traction Avant die een goede achtervering heeft. Het belangrijkste doel is om zo veel mogelijk onderdelen van het bestaande model over te nemen.

07 OKTOBER 1948

PRESENTATIE VAN DE CITROËN 2CV

Eindelijk wordt de 2CV aan het publiek gepresenteerd – én aan de Franse president Vincent Auriol – op de Autosalon in Parijs. Bezoekers zijn verrast door het ongewone uiterlijk van de 2CV en zijn geheel nieuwe benadering van het begrip ‘individueel vervoer’. Er worden tot 27 juli 1990 meer dan vijf miljoen 2CV’s geproduceerd (in allerlei varianten).

OKTOBER 1949

LANCERING VAN DE CITROËN TYPE HZ

Lancering van de Citroën Type HZ

Op de Autosalon Parijs presenteert Citroën Type HZ, een compacte bestelwagen met een laadvermogen van 850 kg en een topsnelheid van 88 km/h.

DE JAREN 1950

OKTOBER 1950

CITROËN PRESENTEERT DE 2CV VAN OP DE AUTOSALON PARIJS

Citroën presenteert de 2CV Van op de Autosalon Parijs

Citroën borduurt voort op het succes van de 2CV – er is een wachtlijst van maar liefst zes jaar – en introduceert de 2CV-bestelvariant tijdens de Autosalon Parijs. De 2CV-bestel heeft een laadvermogen van 250 kg, een 375 cm3 motor, een topsnelheid van 60 km/h en rijdt 100 kilometer op 5 liter benzine.