Creativiteit, technologie en lef. Hiermee begint André Citroën in 1919 met het avontuur van zijn automerk…
De introductie van ‘Type A’, Citroën’s eerste auto, werd in aangekondigd in een originele advertentie.
Een auto met een viercilindermotor van 1.323 cm3 en een topsnelheid van 65 km/h: de Citroën Type A is nu te koop.
Citroën bestaat nog maar een jaar en heeft nu al 10.000 auto’s verkocht.
Altijd een stap voor. Citroën presenteert op 20 februari 1921 een serie emaillen borden zodat Franse bestuurders de weg makkelijk kunnen vinden.
Citroën presenteert zijn tweede auto: de B2. Een moderne en krachtige variant van Type A.
Autosalon Parijs: wereldpremière van de Citroën 5HP. Een compacte en moderne versie van de Type A.
Gedurfde en creatieve reclame: een vliegtuigje schrijft de naam ‘Citroën’ in de lucht. Dat gebeurt tijdens de 7e Autoshow in Parijs.
André Citroën besluit om extra aandacht te genereren voor zijn B2 halftrack, een auto met rupsbanden aan de achterzijde, door ze naar de Sahara te sturen. Georges-Marie Haardt en Louis Audouin-Dubreuil reizen tussen 17 december 1922 en 7 maart 1923 van Touggourt naar Timboektoe en terug.
André Citroën start met de productie van miniatuurmodellen, een replica van ‘papa’s auto’. Het eerste model is de Open Tourer Torpedo B2 10HP. In tien jaar worden er meer dan 30.000 van verkocht.
In 1924 produceert Citroën jaarlijks 50.000 auto’s.
We breiden het Citroën-netwerk uit met steden als Brussel, Amsterdam en Milaan. Altijd een Citroën in de buurt!
Citroën presenteert de B10, de eerste auto met een geheel stalen carrosserie, die het model van plaatstaal gecombineerd met hout vervangt.
Na het succes van de tocht door de Sahara organiseert Citroën de Croisière Noire-expeditie. Deze tweede tocht voert van Noord- naar Zuid-Afrika: de deelnemers rijden tussen 28 oktober 1924 en 26 juni 1925 van Colomb-Béchar naar Kaapstad.
Tussen 1925 en 1934 maakt Citroën op spectaculaire wijze reclame: de naam Citroën 30 meter hoog op de Eiffeltoren met behulp van 250.000 gloeilampen en 600 km bedrading. Charles Lindbergh gebruikt de reclame als landingsoriëntatiepunt bij zijn vlucht over de Atlantische Oceaan.
Citroën publiceert zijn eerste service- en reparatiehandleiding voor dealers, inclusief reserve-onderdelenlijst.
In 1926 is bijna een derde van alle auto’s in Frankrijk van Citroën.
Citroën presenteert de B14, een auto voor een breed publiek met luxueuze uitstraling. Het was een van de populairste auto’s in het interbellum. Ook verschijnt de B15, de eerste Franse bedrijfswagen met gesloten cabine.
Er werken nu 31.000 mensen bij Citroën. Met een productie van 400 auto’s per dag wordt een Europees record gebroken.
Charles Lindbergh, de eerste man die over de Atlantische Oceaan vloog, bezoekt de Citroën-fabriek.
Citroën presenteert twee nieuwe modellen op de Autosalon in Parijs: de C4 en de C6.
Citroën lanceert de C61, Frankrijks eerste snelle vrachtwagen. Laadvermogen: 1800 kg, 6-cylindermotor met 42 pk. Geheel gesloten cabine uitgevoerd in staal.
Citroën opent de legendarische Marbeuf-garage, een architectonisch hoogstandje dat de trend zet voor toekomstige Citroën-gebouwen.
Pionier André Citroën stelt zijn fabriek aan de Quai de Javel open voor het publiek tijdens de Autosalon Parijs.
De commerciële versie van de C4 verschijnt. Een functionele bedrijfswagen met verwijderbare achterstoelen en een laadklep in twee delen. De C4F, de gezinsversie van de C4, is 7 cm korter en heeft een andere carburateur, versnellingsbak en -pook.
Vijf jaar na de Croisière Noire-expeditie organiseert Citroën de Croisière Jaune. Dit keer wordt Azië ‘bedwongen’: de tocht gaat van Beirut naar Beijing.
Andé Citroën keert terug uit de VS met een aantal nieuwe ideeën waaronder de zwevende motor. Een concept waarmee hij de auto opnieuwe moderniseert. Bij dit innovatieve systeem worden rubberen dempers tussen de motor en het chassis geplaatst waardoor de motor een stuk stiller is.
De C4 G en C6 G worden uitgerust met een zwevende motor en krijgen ‘MFP’ (Moteur Floating Power) achter hun naam. Wederom laat Citroën zijn Europese concurrenten achter zich. Alle Citroën auto’s hebben nu een zwevende motor.
Citroën lanceert de Rosalie-serie: de 8, 10 en 15CV worden gepresenteerd op de Autosalon in Parijs. De eerste twee vervangen de C4 en de laatste is met zijn zescilindermotor de logische opvolger van de C6.
Toen de drie modellen een aantal records braken op het race-circuit Linas-Monthléry in 1931, kregen ze al snel een nieuwe naam: Rosalie.
Montlhéry race-circuit. 300.000 km. 134 dagen. Een gemiddelde snelheid van 93 km/h. Het nieuwe wereldrecord van ‘Petite Rosalie’ (8CV).
Citroën presenteert Type 7A: vernieuwend, veilig, comfortabel en krachtig. Een revolutie in de auto-industrie vanwege zijn vierwielaandrijving, geheel stalen carrosserie, hydraulische remmen op alle vier de wielen, afzonderlijke wielophanging met een torsiestaaf, een zwevende motor met bovenliggende kleppen en uitneembare cilindervoeringen.
Citroën presenteert nog een model met voorwielaandrijving op de Autoshow in Parijs: de 11. De carrosserie is gebaseerd op de 7, met een extra breedte van 7 cm en een extra lengte van 20 cm. Met 46 pk en 3 versnelling bereikt de 11 een topsnelheid van 106 km/h.
De Traction Avant kan de ernstige financiële problemen van het bedrijf niet oplossen, dat niet meer kan voldoen aan zijn financiële verplichtingen. Citroën is op dit moment de grootste autofabrikant in Frankrijk en Europa, en wereldwijd nummer twee. Op verzoek van de overheid vereffent Michelin, de belangrijkste crediteur, de rekeningen zodat het bedrijf er weer bovenop kan komen. Citroën staat vanaf nu onder toezicht van Michelin.
Na een ziekbed overlijdt André Citroën. Pierre Boulanger wordt de nieuwe directeur.
Pierre Boulanger start een project voor een betaalbare auto met kleine motor: de toekomstige 2CV. Uit de specificaties: ‘de auto dient plaats te bieden aan vier inzittenden en 50 kilo aardappelen, een topsnelheid van 60 km/h te bereiken en 3 liter benzine per 100 km te verbruiken terwijl men comfortabel vervoerd wordt’.
Citroën presenteert de 11 MI diesel op de Autosalon Parijs. Een wereldpremière voor een personenauto.
Citroën voert de eerste proefritten uit met de TPV (Toute Petite Voiture, de hele kleine auto), het prototype dat later bekend wordt als de 2CV.
De Traction Avant-familie wordt uitgebreid met de 15-Six. Hij is groot, comfortabel, snel (135 km/h) en makkelijk te besturen en krijgt al snel de bijnaam ‘Queen of the road’ vanwege zijn uitstekende wegligging.
Citroën introduceert de ‘TUB’ bedrijfsauto (Transport Utilitaire série B). Een bestelwagen met een moderne vormgeving met onder andere een aparte cabine en een zijlaaddeur.
De Service des Mines, de Franse organisatie die beoordeelt of auto’s voldoen aan de wet, keurt de 2CV goed. Hij kan nu verkocht gaan worden.
De Citroën fabriek aan de Quai de Javel wordt gebombardeerd. De 2CV-prototypes die nog intact zijn, worden gedemonteerd en verstopt. Vanwege de bezetting neemt de productie af.
Vanwege het brandstoftekort besluit Citroën alternatieven te ontwikkelen. De Type 23 en Type 45 rijden nu op gas.
De Javel-fabriek wordt voor de tweede keer gebombardeerd. Er ontstaat zeer veel schade aan de machines.
Tijdens de oorlog loopt de jaarlijkse productie terug van 100.000 naar ongeveer 9.000 auto’s.
Dankzij de vastberadenheid van Citroën rolt de eerste vrachtwagen een jaar na het bombardement van de band.
De Javel-fabriek wordt herbouwd. Citroën wil graag aan de groeiende vraag te voldoen. De productie stijgt met 13,4% in vergelijking met de situatie van voor de oorlog.
Frankrijk is bezig met de wederopbouw. De helft van de geproduceerde voertuigen zijn bestelwagens.
Op de Autosalon in Parijs in oktober presenteert Citroën drie modellen: de 11B, ook wel ’11 Normale’ genoemd, de 11 BL ofwel ’11 Légère’ (lichtgewicht) en de 15-SixG.
Eerste presentatie van Type H. Directeur Pierre Boulanger is nog steeds verantwoordelijk voor de specificaties. Het is een voorwielaangedreven bestelwagen met een aantal kenmerken van de viercilinder Traction Avant die een goede achtervering heeft. Het belangrijkste doel is om zo veel mogelijk onderdelen van het bestaande model over te nemen.
Eindelijk wordt de 2CV aan het publiek gepresenteerd – én aan de Franse president Vincent Auriol – op de Autosalon in Parijs. Bezoekers zijn verrast door het ongewone uiterlijk van de 2CV en zijn geheel nieuwe benadering van het begrip ‘individueel vervoer’. Er worden tot 27 juli 1990 meer dan vijf miljoen 2CV’s geproduceerd (in allerlei varianten).
Op de Autosalon Parijs presenteert Citroën Type HZ, een compacte bestelwagen met een laadvermogen van 850 kg en een topsnelheid van 88 km/h.
Citroën borduurt voort op het succes van de 2CV – er is een wachtlijst van maar liefst zes jaar – en introduceert de 2CV-bestelvariant tijdens de Autosalon Parijs. De 2CV-bestel heeft een laadvermogen van 250 kg, een 375 cm3 motor, een topsnelheid van 60 km/h en rijdt 100 kilometer op 5 liter benzine.
Citroën borduurt voort op het succes van de 2CV – er is een wachtlijst van maar liefst zes jaar – en introduceert de 2CV-bestelvariant tijdens de Autosalon Parijs. De 2CV-bestel heeft een laadvermogen van 250 kg, een 375 cm3 motor, een topsnelheid van 60 km/h en rijdt 100 kilometer op 5 liter benzine.
Algemeen directeur Pierre Boulanger (geb. 10 maart 1885) overlijdt.
De Citroën 15CV wordt de officiële auto van de Franse overheid.
Citroën begint met het produceren van de 2CV Van. De productie loopt door tot maart 1978 met 1,2 miljoen verkochte exemplaren.
Om tegemoet te komen aan de wensen van de klant, rust Citroën de Traction Avant aan de achterzijde uit met een nieuwe laadruimte waar dubbel zoveel in past.
Bedijfswagen Type 45 wordt vervangen door Type 55. Met een 76 pk benzine- of dieselmotor, een laadvermogen van 5.000 kg en een bruto gewicht van 9.300 kg. Citroën produceert ook een bus-versie, de ’55 UADI’, met een zescilinder dieselmotor en 29 zitplaatsen.
De 15-Six wordt uitgerust met hydropneumatische vering aan de achterzijde die de wagen op een constante hoogte houdt. Deze technologische doorbraak werd ontwikkeld door de ontwerpafdeling van Citroën.
Citroën beëindigt na 23 jaar de productie van de 15-Six.
Een technische en esthetische revolutie op de Autosalon Parijs: Citroën presenteert de DS, een hypermoderne auto met een origineel design, een avantgardistisch interieur, hydropneumatische vering en hydraulische pomp. Binnen drie kwartier zijn er 750 modellen verkocht, 12.000 binnen een dag en bijna 80.000 als de beurs voorbij is.
Citroën presenteert zijn eerste vrachtwagen met vierwielaandrijving: de 46 CDU. Met een 95 pk zescilinder dieselmotor, een laadvermogen van 5.000 kg en een bruto gewicht van 9.300 kg.
Citroën voegt de ID 19 toe aan het gamma. Hij is verkrijgbaar in twee versies: Standaard (63 pk, 4.000 tpm, 130 km/h) en Luxe (66 pk, 4.500 tpm, 135 km/h).
Citroën stopt met de productie van de Traction Avant. Er zijn meer dan 750.000 modellen van verkocht.
Presentatie van de 2CV 4×4 ofwel de 2CV Sahara. Een off-the-road auto vanwege de vierwielaandrijving en twee motoren met een inhoud van 425 cm3. Zelfs volledig beladen bedwingt de 2CV Sahara moeiteloos een steile zandheuvel.
Als eerbetoon aan de oprichter wordt de fabriek aan de Quai de Javel officieel omgedoopt tot Quai André Citroën.
Een ID 19 wint de Monte Carlo Rally met Coltelloni-Alexandre en Desrosiers aan het stuur. Citroën besluit aan meer autoraces mee te doen.
Ongekend: Citroën wordt gevraagd om een DS-carrosserie te leveren voor de Triennale in Milaan, een internationale kunst- en designexpositie met architect Gio Ponti aan het hoofd.
Citroën presenteert de DS 19 Cabriolet op de Autosalon in Parijs. De carrosserie is ontworpen door Henri Chapron. Er is veel keuze: 76 kleurencombinaties, 13 kleuren voor de body en 11 tinten voor de bekleding en het interieur.
Opening van de Rennes La Janais-fabriek in Bretagne. De meest geavanceerde technologie en automatisering staan garant voor een productie van 1.200 auto’s per dag. Het is de eerste Citroën-fabriek waar zowel de productie van de carrosserie als eindassemblage plaatsvindt.
De Ami 6 wordt gelijktijdig in heel Europa uitgebracht. Het gamma is compleet met de Ami 6. De auto heeft opvallende lijnen en een karakteristieke achteroverhellende ruit.
Generaal De Gaulle overleeft een aanslag in Petit Clamart bij Parijs. De banden van de Citroën DS zijn doorzeefd met kogels maar de auto blijft op de weg en heeft verder geen schade.
Op de Autosalon, die in oktober 1962 voor het eerst gehouden wordt in Porte de Versailles, presenteert Citroën de gerestylede DS 19. De nieuwe aerodynamische neus en bumper zorgen voor betere prestaties (160 km/h).
Citroën krijgt een afdeling die zich bezighoudt met motorsport onder leiding van René Cotton.
Flaminio Bertoni, de Citroën ontwerper van de legendarische DS 19 en Ami 6, overlijdt.
Citroën presenteert de DS 19 Pallas, een luxueuze auto met veel aandacht voor het interieur en een verzorgde afwerking.
Autosalon Parijs: Citroën presenteert de breakversie van de Ami 6 en biedt bij alle modellen optionele veiligheidsgordels.
De 2CV krijgt deuren die aan de achterzijde openen.
Introductie van de nieuwe DS 21. De auto heeft een krachtige motor en is uitgerust met een krukas met vijf lagers. Verder beschikt de DS 21 over een automatisch systeem voor de koplampen dat veranderingen in positie compenseert.
Met Pauli Toivonen aan het stuur wint de DS voor het laatst de Monte Carlo Rally.
De Dyane wordt toegevoegd aan het Citroën-gamma. Hij wordt tussen de 2CV en de Ami 6 gepositioneerd. De auto krijgt de technologie van de 2CV (tweecilinder 425 cm3 motor, 4-versnellingsbak, 100 km/h en 4,9 liter/100 km) maar krijgt een volledig nieuw ontwerp. Met zijn achterklep en neerklapbare achterbank is het een sedan met alle voordelen van een stationwagen.
Alle DS- en ID-modellen krijgen een restyling – zijvleugels, motorkap, bumpers, kuip – evenals een optisch systeem met dubbele koplampen, waarvan er één meedraait met de rijrichting.
De Dyane 6 maakt zijn debuut. Met de meest krachtige motor van de Ami (603 cm3, 110 km/h en 6,1 liter/100 km).
Citroën breidt het tweecilinder-gamma uit met de Méhari, een originele en wendbare terreinwagen. De plastic body roest niet en kan tegen een stootje.
De Ami 8 vervangt de Ami 6. De opnieuw ontworpen body is elegant en simpel en staat garant voor beter zicht.
Citroën laat de concurrentie opnieuw ver achter zich met de DS 21, de eerste in Frankrijk geproduceerde auto met elektronische injectie. (12 rem-pk, 188 km/h en 10 liter/100 km).
De miljoenste DS rolt van de band: een gouden DS 21.
Gelimiteerde oplage van 267 modellen. Carrosserie gebaseerd op de Ami 8. Tweedeurs coupé met vier zitplaatsen. Hydropneumatische vering. Roterende zuigmotor met monorotor van 995 cm3 en een 4-versnellingsbak. Het prototype van de M35 is een laboratorium op wielen. Citroën stelt de auto beschikbaar aan klanten die meer dan 30.000 km per jaar rijden en de auto willen uitproberen.
De Citroën SM komt voort uit een overeenkomst tussen Citroën en Maserati in 1968. De SM is een sportieve en luxueueze auto die is geënt op de voorwielaandrijving, hydrauliek en vering van de DS. De auto is uitgerust met een Maserati V6 motor, een 5-versnellingsbak, en het ‘Diravi-systeem’: variabele hydraulische stuurbekrachtiging met power-assisted return. Deze dynamische auto trekt in Frankrijk en Europa een publiek van ‘connaisseurs’, net als in de VS trouwens.
De GS, gepositioneerd tussen de Ami 8 en de DS in het Citroën-gamma, wordt gepresenteerd op de Autosalon Parijs. Door zijn glooiende lijnen is de GS de meest aerodynamische auto van zijn tijd. Hij is uitgerust met een platte viercilinder luchtgekoelde motor en hydropneumatische vering.
De GS wordt uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar’.
1.300 jonge mensen van allerlei pluimage doen mee aan de Citroën Parijs-Persepolis-Parijs Rally in een 2CV, Dyane of Méhari. De avontuurlijke race van maar liefst 13.800 km begint in Rungis, een buitenwijk van Parijs, en gaat naar het zuiden van Iran.
De Citroën SM in de Rally van Marokko: het eerste motorsportevenement, de eerste overwinning.
De DS 23, met carburateur en elektronische benzine-injectie, is de opvolger van de DS 21. De auto is uitgerust met een nieuwe 2.347 cm3-motor (188 pk en 12 liter/100 km).
Ami Super = body van de Ami + viercilinder motor van de GS.
Michelin en de Peugeot-groep besluiten tot een fusie van Automobiles Citroën en Automobiles Peugeot om een bedrijf van internationale allure te worden.
Introductie van de C35, een SUV met een laadvermogen van 1.885 kg. De auto wordt samen met Fiat geproduceerd.
De Citroën CX wordt onthuld op de Autosalon van Parijs. Hoewel hij minder revolutionair is dan zijn voorganger de DS, wordt de CX uitgerust met de nieuwste Citroën-snufjes zoals bijvoorbeeld de overdwarsgeplaatste en gecombineerde motor en versnellingsbak aan de voorzijde. De hydropneumatische en onafhankelijke wielophanging houdt de auto op een constante hoogte. Verder is de CX voorzien van een enkele ruitenwisser, een holle achterruit en een futuristisch ogend dashboard.
De CX wint een aantal prijzen: Auto van het Jaar, een veiligheids- en een designprijs.
De laatste DS verlaat de Javel-fabriek. Dit 1.330.755e exemplaar is een DS 23 Pallas in Delta Blauw met elektronische injectie.
Citroën presenteert de CX Break.
Op de Autosalon Parijs onthult Citroën de LN. Met de kleinste motor in de kleinste carrosserie van het gamma (geënt op de Peugeot 104 Coupé). Een 602 cm3 luchtgekoelde motor met 32 pk, een 4-versnellingsbak, een topsnelheid van 120 km/h en 5,9 liter/100 km.
De CX 2400 behaalt de eerste vijf plaatsen in de Tour Automobile du Senegal.
Citroën presenteert de Dyane Caban, een speciale serie in een gelimiteerde oplage van 1.500 exemplaren.
De CX 2400 Gti: de 2.347 cm3 motor met elektronische injectie levert 128 pk, haalt een topsnelheid van 189 km/h en rijdt 100 km op 8,1 liter.
De CX Prestige, uitgerust met een langere wielbasis (+25 cm).
De Acadiane, een compacte bedrijfsauto gebaseerd op de Diane, is de opvolger van de 2CV bestelwagens. Hij is uitgerust met een 602 cm3 motor met 31 pk en een topsnelheid van 100 km/h.
Citroën presenteert twee nieuwe modellen op de Autosalon in Parijs: de LNA, opvolger van de LN, en de Visa. Beide auto’s zijn uitgerust met een volledig elektronische ontsteking, een wereldwijde primeur voor in serie geproduceerde auto’s.
Citroën introduceert de Méhari 4×4, uitgerust met zeven versnellingen (vier gewone en drie terreinoverbrengingen) en een achteruitversnelling met reductietransmissie.
De 2CV krijgt met de 2CV Charleston een two-tone-kleurstelling en ronde koplampen. De auto was oorspronkelijk gepland als speciale oplage van 8.000 exemplaren maar werd zo’n succes dat hij in 1981 in productie werd genomen.
De Visa II vervangt de Visa met een nieuwe ontwerp van de body en een zuiniger motor.
Citroën lanceert samen met Peugeot en Fiat de Citroën C 25, een nieuwe compacte bedrijfsauto.
De Visa GT vervangt de Visa II Super X. Met een 1.360 cm3/80 pk motor kan hij een topsnelheid van 168 km/h bereiken en verbruikt 5,6 liter/100 km.
Presentatie van de BX, een auto waarmee Citroën nieuwe klanten wil binnenhalen. Het is een vijfdeurs berline met vijf zitplaatsen en zit tussen de GSA en CX in. Er is een keuze uit drie motoren: 1.360 cm3 voor 62 pk met 4 versnellingen, 1.360 cm3 voor 72 pk met 5 versnellingen en 1.580 cm3 voor 90 pk met 5 versnellingen.
Presentatie van de Visa Décapotable: het dak met flexibele achterruit kan helemaal tot achter opgevouwen worden of alleen aan de voorzijde.
Alle Citroën-modellen worden standaard uitgerust met een gelaagde voorruit.
Samen met Total en Michelin organiseert Citroën de Women’s Trophy: 6.000 kandidaten, 11 bestuurders, 6 uitdagingen. Twee van de kandidaten krijgen een baan bij Citroën als testrijder.
Citroën introduceert de BX 19 GT met ingebouwde boordcomputer en een 1.905 cm3 motor (185 pk).
De C15 E (benzine) en C15 D (diesel), twee compacte bedrijfsauto’s gebaseerd op de Visa. Ze hebben een laadvermogen van 570 kg.
De CX 25 Gti Turbo: een 2.500 cm3 turbomotor met elektronische injectie, 168 pk en 220 km/h. Een van de briljantste auto’s in zijn categorie vanwege de uitstekende prestaties.
Citroën introduceert de Visa GTi. Met 1.580 cm3 injectiemotor en vijf versnellingen een echte Gti met een topsnelheid van 188 km/h.
Nieuwe huisstijl. Het oude blauw-gele logo wordt langzaam vervangen door een nieuw logo in rood en wit.
Op de Autosalon Parijs presenteert Citroën de AX. Een driedeurs voorwielaangedreven berline met een Cx-waarde van 0,31. De auto is uitgerust met een geheel nieuwe dwarsgeplaatste verticale aandrijflijn.
Vanaf nu hebben alle Citroën-modellen een anti-roestgarantie van vijf jaar.
De Citroën AX doet in maart zijn intrede op de markt van compacte sportwagens met de AX Sport, gevolgd door de AX GT in oktober. De laatste auto neemt deel aan de Marokko Rally en de Monte Carlo Rally.
Citroën presenteert de nieuwe BX 19 Gti 16 met Frankrijks eerste multiklepmotor (16 kleppen, vier cilinders, 1.905 cm3, 164 pk en een topsnelheid van 218 km/h).
Operatie ‘Dragon’. Een groep van 140 jonge Europeanen vertrekt in een AX naar China en legt meer dan 4.500 km af tussen Shenzhen en Bejiing.
Op de Autosalon Parijs presenteert Citroën de ‘Activa’. Een onderzoeksprototype dat gebruikt zal worden om een aantal technologieën te ontwikkelen zoals vierwielaandrijving en elektronische vering.
De AX Sport Turbo staat bij zeven van de tien uitdagingen op het podium in de racewedstrijden van het ‘Championnat de France de Superproduction’.
Twee nieuwe BX-modellen in de showroom: de BX 4×4 en BX 4×4 Evasion. De vierwielaangedreven versnellingsbak heeft drie versnellingen: vooruit, centraal (vergrendeling) en achteruit met slipfunctie.
Citroën introduceert een nieuw topmodel: de XM. Deze hatchback sedan, ontworpen door Bertone, is ’s werelds eerste productie-auto met een veringsysteem dat elektronica combineert met hydraulica. Hydractieve vering is een feit.
Na 5.114.940 verkochte exemplaren stopt Citroën op spectaculaire wijze met de productie van de 2CV in de Mangualde-fabriek (Portugal). Het wordt al snel een collectors item.
De XM wordt Auto van het Jaar en wint veertien internationale prijzen.
De Autosalon van Parijs is nog altijd dé plek voor Citroën om technologisch leiderschap te tonen. De elektrische C15 en C25 worden gepresenteerd, evenals de Activa 2, een werkend prototype dat de show steelt op de Autosalon. De Activa 2 is voorzien van een 3 liter V6 motor met 24 kleppen van 200 pk, een automatische 4-versnellingsbak, een Activa-systeem en een scherm dat vijf verschillende functies kan weergeven.
Een ZX Rallye Raid met Ari Vatanen aan het stuur wint de 13e Parijs-Tripoli-Dakar Rally (9.186 km).
De Citroën ZX wordt gepresenteerd op de Autosalon van Genève. Vanaf maart wordt de ZX op de markt gebracht als ‘collectie’ van 4 modellen: Reflex, Avantage, Aura en Volcane. De ZX, gepositioneerd tussen de AX en de BX, is de eerste Europese auto met een verschuifbare achterbank waarbij je de rugleuning kunt verstellen.
Citela, een elektrisch prototype van Citroën, is een van de trekkers van het Franse paviljoen op de Universal Exposition in Sevilla.
Zestig jaar na de Croisière Jaune winnen Pierre Lartigue en Michel Périn de eerste Parijs-Moskou-Beijing Rally (16.000 km) in een Citroën ZX Rallye Raid.
De Xantia verschijnt op de markt: een vijfdeurs berline van 4,44 m lang, ontworpen door de designafdelingen van Citroën en Bertone. De befaamde technologische vernieuwing van Citroën is bij de Xantia niet alleen gebruikt om het rijcomfort te verbeteren, maar draagt ook bij aan de veiligheid: de Xantia is voorzien van een krachtig veiligheidssysteem (Hydractive 2).
De 2 miljoenste AX rolt van de band uit de fabriek in Aulnay-sous-bois.
Wereldpremière van de Citroën Jumper op de Salon van Genève voor bedrijfswagens. De Jumper is tot stand gekomen in samenwerking met Peugeot en Fiat en heeft een aantal aantrekkelijke kenmerken: zijn looks, nieuwe benzine- en dieselmotoren en nieuwe versnellingsbakken.
De Citroën Evasion wordt gepresenteerd op de Autosalon Genève. De MPV heeft de eigenschappen van een premium berline als het gaat om rijplezier, comfort, wegligging en veiligheid.
De Xantia Activa, die werd gepresenteerd op de Autosalon in Parijs, is de eerste auto die scherpe bochten kan nemen zonder al te veel over te hellen dankzij het revolutionaire Activa-systeem. Andere kenmerken: een airbag voor de bestuurder, elektrische ramen achter en in breedte verstelbare rugleuningen van de voorstoelen.
De miljoenste ZX rolt van de band in de fabriek in Aulnay.
Op de ‘Mondial du transport’ presenteert Citroën de Jumpy, een compacte, functionele en wendbare bestelauto met een laadvermogen van 815 kg en een gebruiksinhoud van 4 m3.
De elektrisch aangedreven AX maakt zijn debuut. Kracht: 20 kW. Topsnelheid: 91 km/h. Bereik: 75 km in de stad. Verkrijgbaar als driedeurs berline met vier zitplaatsen of in een bedrijfsvariant met twee zitplaatsen.
De nieuwe Citroën Saxo wordt aan de pers gepresenteerd.
In een tijdbestek van acht maanden produceert de assemblagefabriek in Aulnay 100.000 Saxo’s.
De Saxo Cup vervangt de AX Cup.
De Citroën Berlingo verschijnt. Hoewel de Berlingo qua uiterlijk en uitrusting meer weg heeft van een personenauto dan een bestelwagen, bedraagt het laadvermogen maar liefst 800 kg en heeft de auto een inhoud van 3 m3.
Eerste presentatie van de Berlingo Multispace, een functionele én comfortabele auto. Hij zal begin 1997 worden geïntroduceerd.
Een internationale PR-stunt gericht op jonge Europeanen tussen de 18 en 35: de Citroën Berlingo Parijs–Samarkand-Moskou Rally.
De Citroën Xsara (4,17 m) wordt aan het gamma toegevoegd en neemt plaats tussen de Saxo (3,72 m) en de Xantia (4,52 m). De Xsara staat symbool voor een nieuwe generatie van luxe middenklasse auto’s en laat zien dat Citroën een leidende positie heeft als het gaat om comfort, veiligheid en rijgedrag.
Op de Retromobile Salon showt Citroën drie unieke vooroorlogse 2CV’s uit 1939.
De 500.000e Saxo komt uit de fabriek, met de Franse beeldhouwer César als zijn sponsor.
De Autosalon Parijs viert zijn honderdste verjaardag. Citroën onthult er de Xsara Picasso. Een compacte monovolume berline aan de voorzijde en een hatchback aan de achterzijde. De Xsara Picasso wordt geprezen om zijn originaliteit en innovatieve ontwerp.
Citroën kijkt naar de toekomst met de C3 Lumière concept car, die een indruk geeft van een toekomstig productiemodel. Het ontwerp is veelzijdig en innovatief als het gaat om functionaliteit en interieur.
De miljoenste Xantia en Saxo worden geproduceerd in respectievelijk de fabriek in Rennes-la-Janais en Aulnay.
De concept car C6 Lignage, die gepresenteerd wordt op de Autosalon Genève, illustreert ‘de kunst van het reizen volgens Citroën’. Het laat de designmogelijkheden zien voor een toekomstige auto in het topsegment. Op de beurs wordt de ‘Pluriel’ eveneens getoond, een uniek model dat in geen enkele traditionele autocategorie valt.
Presentatie van de C3 Pluriel op de Autosalon van Genève.
Op de Autosalon Parijs onthult Citroën de C5, een auto die prestige en kracht uitstraalt. Ook wordt de Osmose gepresenteerd, een concept car voor in de stad. Het is een auto van de toekomst die communicatie en openheid uitstraalt en de dialoog aangaat tussen de autobestuurder en andere weggebruikers. Na de Salon wordt de Osmose tentoongesteld in Centre Pompidou in Parijs.
De jonge Sébastien Loeb wint de Franse titel samen met bijrijder Daniel Elena in een Citroën Xsara Kit Car. Het duo verovert ook het Junior World Rally kampioenschap in een Saxo Super 1600.
Op de Autosalon in Frankfurt presenteert Citroën de C3. Ook kan het publiek de C-Crosser bewonderen, een concept car met drie zitplaatsen voorin, een mobiele bestuurderspositie (links, midden of rechts) met elektronische besturing gebaseerd op de ‘x-by-wire’-technologie zonder stuurkolom. Deze veelzijdige auto appeleert aan avontuur, vrijheid en comfort.
Bouw van het Citroën Conservatoire in Aulnay. Het gebouw van 6.700 m2 verzamelt het erfgoed van Citroën en herbergt een collectie van alle modellen vanaf het begin tot nu. Het Citroën Conservatoire werd op 28 november 2001 geopend.
Op de Autosalon in Genève presenteert Citroën de C8, een auto met alle ruimte voor het gezin en vrienden.
Op het Duitse asfalt winnen de jonge Loeb en Elena hun eerste World Rally Championship.
De C-Airdream, de nieuwe Citroën concept car, wordt gepresenteerd op de Autosalon in Parijs. Met deze 2+2 coupé ontwikkelt Citroën zijn ontwerpstijl verder.
Op de Autosalon Genève presenteert Citroën de C2 Sport, een concept car ontwikkeld door Citroën Sport en de concept car-afdeling.
Op de Frankfurt Autosalon presenteert Citroën de C2, een compacte driedeurs berline voor vier inzittenden. Een andere showcase is de C-Airlounge, een concept car die Citroëns creativiteit benadrukt.
Met 13 podiumplaatsen sleept Citroën de World Rally Championship binnen. Sébastien Loeb wordt tweede in de categorie bestuurders.
Productie van de miljoenste Xsara Picasso.
Op de Autosalon in Parijs presenteert Citroën verschillende modellen: de C4 Berline en Coupé, de nieuwe C5 Berline en C5 Break en de C3 Stop & Start, een technologie voor het verlagen van het benzineverbruik en CO2-uitstoot.
Al in de loop van het seizoen pakt Citroën de tweede wereldtitel bij de Corsica Rally. Runner-up Sébastien Loeb neemt zijn eerste WRC-titel in de bestuurderscategorie mee naar huis.
Start van de productie van de nieuwe Citroën C1, een aantrekkelijke en stijlvolle compacte auto verkrijgbaar als drie- en vijfdeurs.
Citroën presenteert een nieuw topmodel: de C6. Hij zal begin 2006 uitgebracht worden.
Wereldpremière voor de C-Sportlounge concept car op de Autosalon in Frankfurt.
Vijftigste verjaardag van de Citroën DS. 1.600 DS-auto’s rijden in een optocht door de straten van Parijs.
Citroën ontwerpt exclusief voor de Chinese markt een concept car: de C-Triomphe.
Op de Autosalon in Parijs presenteert Citroën een nieuwe concept car die hoofd en hart met elkaar verbindt: de C-Métisse. Een genot om in te rijden!
Introductie van de Grand C4 Picasso, een tikje groter dan de Xsara Picasso.
Op de Autosalon Genève presenteert Citroën de C-Crosser die in juli van dat jaar op de markt zal verschijnen. Het is de eerste SUV van Citroën, die met zijn ruime interieur plaats biedt aan 5+2 inzittenden. Met zijn integrale transmissie kan de C-Crosser elk terrein de baas.
De showroom van internationale allure is klaar: op nummer 42 van Avenue des Champs-Elysées wordt C_42 geopend. In een half jaar tijd bezoeken een miljoen mensen deze symbolische plek.
Op de Autosalon Frankfurt presenteert Citroën de concept car C5 Airscape, een grote cabriolet die de introductie van de nieuwe Citroën C5 aankondigt.
Op de Autosalon in Brussel wordt de nieuwe Citroën C5 onthuld. Voor het design van deze moderne auto zijn de ontwerpers als het ware helemaal opnieuw begonnen.
De Picasso-familie krijgt er een kleinere broer bij, de Citroën C3 Picasso. Het is een bijzonder en innovatief concept met een apart ontwerp, vernieuwende architectur en ingenieus design.
Citroën voegt de Nemo Combi toe aan het ludospace-gamma waarvoor ook de Berlingo Multispace deel uitmaakt. Kenmerkend zijn de afmetingen: compact van buiten (3,96 m lang) en ruim van binnen.
Innovatie, milieu en creativiteit zijn de sleutelwoorden voor Citroën tijdens de Autosalon Parijs van 2008. Ze presenteren er maar liefst 34 auto’s: elf nieuwe modellen en acht concept cars. De belangrijkste prototypes zijn de GTbyCitroën, 2 CV Hermes, C-Cactus en Hypnos. De Citroën C3 Pluriel Charleston is duidelijk een knipoog naar het verleden.
Met een knipoog naar het verleden, besluit Citroën zichzelf opnieuw te presenteren op de geboortedatum van zijn oprichter, 5 februari. Het merkt vernieuwt de huisstijl, de customer relations en de productlijn. Op de leeftijd van 90 breekt een nieuw tijdperk aan voor Citroën.
Citroën test de ‘secret-box’ op de Autosalon Genève, een showcase voor zijn nieuwe concept car DS Inside.
Citroën breidt het Chinese gamma uit met twee nieuwe auto’s: de C-Quatre sedan, een wereldpremière, en de nieuwe C5 die in Wuhan geproduceerd zal worden. Deze modellen worden geshowd op de Autosalon in Shanghai.
Eerste autobeurs van de nieuwe C3 in Frankfurt. Met een ambitieuze doelstelling: een nieuwe impuls geven aan de bestseller waarvan er inmiddels meer dan twee miljoen verkocht zijn.
De Révolte. Citroën laat met de naam van zijn nieuwste concept car zien dat het nog steeds een avontuurlijk en innovatief merk is. Deze compacte ultra-chique stadsauto heeft zowel een luxe als brutale uitstraling.
Op de 88ste Autosalon Brussel presenteert Citroën de C-Zero. Met dit nieuwe model breidt Citroën het aanbod in het compacte segment uit met een volledig elektrische stadsauto.
Bijna een jaar na de presentatie van de DS Inside op de Autosalon Genéve in 2009 onthult Citroën de DS3. Het is de eerste auto in de DS-lijn, die een jaar geleden werd aangekondigd. Met deze nieuwe opvallende lijn, gebaseerd op radicale ontwerpkeuzes, breidt Citroën het gamma fors uit.
Citroën presenteert de Survolt op de Autosalon Genève. Een edgy en spannende auto met vleugje glamour. Citroën is geïnteresserd in bijzondere en onalledaagse elektrische auto’s. Deze zoektocht begon een paar maanden eerder met concept car Révolte.
In de aanloop naar de Autosalon in Shanghai presenteert Citroën de Metropolis. Het is de eerste concept car die ontworpen is door de Shanghaise ontwerpafdeling die sinds 2008 bestaat. Het prototype werd vervolgens geshowd op de Autosalon Bejing en in oktober in het Franse paviljoen van de Shanghai Universal Exposition.
De ingenieurs van Citroën Racing hebben de Sport Chic-versie van de DS3 extra krachtig gemaakt. De motor, stuur- en veersystemen zijn vernieuwd en de auto heet nu DS3 Racing.
Net als de nieuwe Citroën C5 in 2008 en de C3 in 2009, getuigt de nieuwe Citroën C4 van de expertise van Citroën als het gaat om innovatie en geavanceerde technologie.
Op de Autosalon in Parijs geeft Citroën haar visie op de toekomst met de Citroën Lacoste concept car. Er wordt minder nadruk gelegd op ‘meer is beter’ en juist meer op een ontspannen levensstijl.
Introductie van de Citroën DS4. Deze tweede auto in de DS-lijn is een verhoogde vierdeurs coupé en combineert prestaties en veelzijdigheid tot een bijzondere rij-ervaring.
Citroën lanceert als eerste automerk met Multicity een service die alle transportmiddelen integreert om reizen makkelijker te maken. Deze service is er vooralsnog alleen voor de Franse markt.
Na de DS3 en DS4 onthult Citroën de DS5 in Shanghai. Door zijn sculpturale en bijzondere uiterlijk past de Citroën DS5 bijzonder goed in de geraffineerde en gestyleerde DS-lijn.
De 19e mondiale bijeenkomst van 2CV-vrienden wordt gehouden op de jubileumdag die het einde markeert van de 2CV-productie. Er verzamelen zich 20.000 fans om de 7.000 exemplaren van deze legendarische auto en zijn spin-offs (Ami 6 en 8, Dyane, Méhari, etc.) te bewonderen
64e Autosalon Frankfurt. Met de Tubik concept car, een futuristische versie van de Type H, geeft Citroën haar visie op mobiliteit waarin de reis net zo belangrijk is als de bestemming. De Tubik is een stijlvolle en comfortabele berline met plaats voor negen personen.
Citroën heeft wereldwijd meer dan een miljoen fans op bijna 70 Facebook-pagina’s.
Tachtig jaar na de aankomst van de Croisière Jaune vertrekken twee jonge ingenieurs, Xavier en Antonin, op wereldreis in de elektrische Citroën C-Zero. Acht maanden, 25.000 km en 17 landen voor slechts € 250 aan elektriciteit!
Citroën breidt het gamma uit met de C4 Aircross. In een zich snel ontwikkelend segment houdt Citroën de oorspronkelijke SUV-waarden met dit nieuwe model hoog doorhet combineren van design met technologische innovatie.
Numéro 9 is de naam van de nieuwste creatie van Citroën. Deze concept car in de stijl van de DS-lijn is een indrukwekkende en elegante ‘shooting brake’.
Citroën richt zich op de wereldmarkt met twee modellen die kort na elkaar worden gelanceerd: de Citroën C4 Sedan en de C-Elysée. Deze twee berlines zijn primair gericht op de snelgroeiende internationale markten, zoals China, Rusland en landen rondom de Middellandse Zee.
Op de Autosalon Parijs worden de eerste orders geschreven voor de nieuwe DS3 Cabrio, een DS3 met open dak. De auto combineert de voordelen van de DS3, styling, ruimtelijkheid en comfort, met het plezier van het rijden in de buitenlucht. Het dak kan rijdend worden geopend bij een snelheid van 120 km/u.