MENU

Dit is de nieuwe C1 (2014)

 

Na de bekendmaking van de nieuwe 108 vorige week kon de C1 niet lang meer op zich laten wachten. Vandaag stuurt Citroën officieel de informatie en foto’s de wereld in.

Het mag geen verrassing zijn dat de 108 en de C1 nagenoeg gelijk zijn. De grootste verschillen zitten aan de voorkant. Citroën kiest net als bij de C4 Picasso voor opgesplitste koplampen; de richtingaanwijzers zitten in platte, hoger geplaatste units, de overige verlichting in ronde units daar direct onder. Voor de dagrijverlichting worden verticale ledstrepen à la DS3 geplaatst. Hiermee is de knipoog naar de DS3 meteen duidelijk ook de zwarte A-stijlen van die auto worden overgeheveld naar de C1.

De C1 is langer, iets smaller en wat zwaarder dan de vorige C1. Ook is deze C1 wederom als vijf- en een driedeurs te bestellen. Het grote roldak Airscape is op beide versies leverbaar. Met een gewicht van 840 kg  is de C1 iets zwaarder dan voorheen.

Ook Citroën kiest net als Peugeot voor een iets hogere positionering bij zijn kleinste model. Daar hoort natuurlijk een zeer uitgebreide optielijst bij. Naast het Airscape-dak zien we daarop zaken als two-tonelak en stickerwerk. Wie er graag klein, maar luxe bij wil rijden kan kiezen voor onder meer een achteruitrijcamera, climate control en keyless entry. Het dashboard is te voorzien van het zogenaamde Mirror Screen, een 7 inch groot touchscreen waarmee een smartphone kan worden bediend. Navigatie, telefonie en muziek kunnen zou eenvoudig naar de auto worden overgeheveld.

Het motorenpalet van de Franse zustermodellen bestaat uit een 1,0-liter met 68 pk en een 1,2-liter met 82 pk.