MENU

Winter checklist

In de winterperiode heeft uw auto het behoorlijk zwaar te verduren. Het laatste wat u wilt is er na het ruiten krabben achter komen dat uw auto niet wil starten. Zorg dus dat u niet voor ongewenste verrassingen komt te staan. Deze winterchecklist biedt u een helpende hand.

Banden
Controleer de bandenspanning. Een goede bandenspanning zorgt voor betere rijeigenschappen, een kortere remweg,
minder slijtage en lager brandstofverbruik. Controleer de diepte van het bandenprofiel. De minimale wettelijke
verplichting van banden is 1,6 millimeter. U kunt dit veelal snel aflezen door te kijken naar de slijtindicatoren, welke
als dwarsblokjes in het profiel van de band te vinden zijn. Zolang de slijtindicator niet gelijk loopt met het loopvlak
van de band is de minimale profieldiepte van 1,6 mm niet bereikt. In de wintermaanden is goed profiel van belang
om goed water en vuil af te kunnen voeren. Maak daarom bij voorkeur gebruik van winterbanden. Deze zijn speciaal ontwikkeld
voor koude en natte weersomstandigheden en zijn net als sneeuwkettingen in sommige landen verplicht. Voor winterbanden geldt een minimale profieldiepte van 4 mm om als winterband gebruikt te mogen worden. Wanneer uw (zomer- danwel winter-)banden richting het profiel van 1.6 mm gaan is het met lagere temperaturen en regenachtig weer niet aan te raden nog veel langer door te rijden.

Koelvloeistof en antivries
Koelvloeistof is om de motor te koelen en de warmte via de radiator af te voeren. Het is van belang dat er voldoende koelvloeistof in het circuit aanwezig is en dat deze geschikt is voor temperaturen onder de 0 graden, zodat deze niet bevriest.

Koelvloeistof is hetzelfde als antivries. De kleur is vaak groen, blauw of roze. Het controleren van koelvloeistof doet u wanneer de motor volledig afgekoeld is en de motor niet loopt. U kunt vaak op het reservoir aflezen of het koelvloeistofniveau voldoende is. Met behulp van een antivriesmeter kunt u controleren of de koelvloeistof, of terwijl antivries, nog voldoende beschermd tegen vorst. Dit is van belang, want als de koelvloeistof bevroren is wordt de motor tijdens het rijden niet gekoeld en kan dit leiden tot grote motorschade.

Ruitenwisservloeistof
Voor de winter is er speciale ruitenwisservloeistof die niet snel bevriest bij temperaturen onder het vriespunt.
Veelal is de kant-en-klaar vloeistof geschikt voor temperaturen tot -20 graden Celsius. Voordat u de vloeistof in het
reservoir doet is het verstandig om de zomervloeistof volledig te legen (leegspuiten), anders verdunt u de vloeistof en
kan deze alsnog sneller bevriezen. Bij het rijden op snelwegen kan door de rijwind de temperatuur dalen. Bij zeer lage
temperaturen is het raadzaam om pure winter ruitenwisservloeistof te gebruiken. Door opspattend water met pekel
en vuil zult u meer vloeistof gebruiken dan normaal. Zorg ervoor dat het reservoir vol is zodat u te allen tijde voor een goed zicht op het voorraam kunt zorgen.

Ruitenwisservloeistof bevroren?

Het kan gebeuren dat bij extreme koude de ruitenwisservloeistof bevroren is. Dit kan ontstaan doordat u geen wintervloeistof heeft gebruikt, doordat deze verdund is of doordat de temperatuur extreem laag is. Als de vloeistof bevroren is en u gebruikt toch de sproeiers, dan is het mogelijk dat er een zekering doorbrandt of het pompje kapot gaat. Als u merkt dat de ruitenwisservloeistof niet werkt, gebruik dan niet te veel de ruitenwissers. Wanneer de voorruit vuil is van opspattend water met pekel en u gebruikt de ruitenwisser, zal de gehele voorruit door zout en vuil slecht zicht geven.  Mocht u dit overkomen dan kunt u het beste op een veilige plaats de voorruit schoonpoetsen met sneeuw of water. Het kan zijn dat de sproeikopjes vuil zijn of bevroren zijn. De sproeikoppen kunt u met een naald doorprikken. Leg voor de zekerheid een naald in het dashboardkastje.

Ruitenwissers
Ruitenwissers zorgen voor goed zicht. Door opspattend water met pekel en vuil wordt de voorruit sneller vuil en wordt het zicht beperkt. Bij verouderde ruitenwissers wordt het rubber harder, vooral bij koudere temperaturen, en neemt de werking af. Wanneer ruitenwissers gaan strepen of een waas achterlaten, schurend rubber geluid maken of delen losraken is het hoog tijd beide ruitenwissers te vervangen. Zet bij vorst, ijzel en sneeuwval de ruitenwissers omhoog bij langdurig parkeren en gedurende de nacht. Dit voorkomt dat de ruitenwissers vastvriezen aan de voorruit en bij gebruik of bij het lostrekken beschadigd raken.

Airconditioning
In de winter gebruikt u de airconditioning niet om de temperatuur in de auto omlaag te brengen, maar juist om de voorruit sneller te ontwasemen. Een airco blaast vooral droge lucht, hierdoor ontwasemt de ruit sneller en beslaat de voorruit niet snel opnieuw. Een ander hulpmiddel om de voorruit niet snel te laten beslaan is er voor zorgen dat deze goed schoon is aan de binnenkant.

Accu
Een veel voorkomend probleem in de winter is de niet startende auto. Accu’s en batterijen presteren minder bij lage temperaturen. Wanneer de accu is versleten is de kans groot dat u dit bij lage temperaturen gaat merken en uw auto u in de steek laat. Laat de accu doormeten. Is de accu versleten, dan zult u een nieuwe moeten aanschaffen.

Verlichting
Controleer de werking van de verlichting. Groot licht, dimlichten, knipperlichten, remlichten en mistlampen. Bij koude
temperaturen willen oude lampen soms ineens kapot gaan. Als de verlichting van uw koplamp kapot is, dan is het handig om gelijk beide lampen te vervangen. U kunt er vaak van uit gaan dat de andere lamp ook geen lange levensduur meer zal hebben. Tevens voorkomt u dat u twee verschillende soorten licht voert. Zorg ervoor dat reservelampen in de auto aanwezig zijn en let hierbij op het merk en type lamp dat u gebruikt. Vragen over lampen en lampsoorten, rijd even langs of bel ons.

Deurrubbers
Behandel de deurrubbers door deze lichtjes in te smeren met vaseline of siliconenspray. Dit voorkomt dat de deur blijft “plakken” aan de rubbers. U voorkomt hiermee dat de rubbers kunnen scheuren. Blijft de deur toch “plakken” door de vorst, trek dan niet te hard maar geef eerst een flinke duw tegen de deur. Door de duw komt het portier mogelijk los van de deurrubbers en voorkomt u schade aan uw rubbers.

Slotontdooier
Door uw deursloten vooraf licht in te oliën of in te spuiten met slotspray voorkomt u dat de sloten snel kunnen bevriezen. Mocht het slot toch bevroren zijn kunt u dit met slotontdooier weer oplossen. TIP: laat de slotontdooier niet in de auto liggen..

Ruitenkrabber of ruitenspray
Een ruitenkrabber is onmisbaar tijdens de wintermaanden. Zorg dat u voor vertrek alle ruiten ijsvrij maakt. Denk ook
aan de buitenspiegels. Alleen een “streep over de ruit voor het zicht” is zeker niet voldoende. De verkeersboetes voor
ramen met slecht zicht zijn zeer hoog. Er zijn ook spuitbussen verkrijgbaar met antivries ruitenspray. Deze maken het
simpel om de ruiten ijsvrij te maken. Ontdooi nooit de ruiten door er warm water overheen te gooien, de ramen kunnen
hierdoor scheuren.

Reservesleutel meenemen
Het is verstandig bij een lange reis de autoreservesleutel mee nemen of mee te geven aan uw partner of medereiziger. Handig bij verlies of wanneer de deuren onverhoopt op slot springen. (komt gelukkig zelden meer voor)

Handrem niet gebruiken
De handrem kan vastvriezen. Maak daarom bij parkeren zo weinig mogelijk gebruik van de handrem, maar zet de auto in een
versnelling. Staat de auto op een helling met de neus omlaag, gebruik de achteruitversnelling. Let op dat u bij het
starten de koppeling intrapt en, indien u geparkeerd staat op een helling, tijdelijk de handrem gebruikt om te voorkomen dat het voertuig ongewild gaat rollen. Bij veel Citroëns zit de handrem op de voorwielen, de kans op een bevroren handrem is hier een stuk kleiner.

Auto wassen
In de wintermaanden is het verstandig ook uw auto te wassen, bij voorkeur in een wasstraat. Het strooizout tast metaal van carrosserie, onderstel en velgen aan waardoor roest op kan treden.

Ramen en koplampen onderweg wassen
Tijdens een lange reis is het verstandig de voorruit en koplampen even te wassen. Bij de meeste tankstations onderweg komt u een emmer en wisser tegen. Het is snel gebeurd en zorgt voor goed zicht. De koplampen reinigen zorgt voor betere lichtopbrengst en dus beter zicht.

Handig om mee te nemen aan boord:
– naald, voor het doorprikken van de ruitensproeiers
– zaklamp
– gereedschap
– lifehammer
– veiligheidsvest (soms verplicht, ook voor andere inzittenden)
– zonnebril
– deken in geval van nood
– voldoende drinken voor onderweg of bij pech.

Heeft u vragen? Bel ons: 0511-424173

Lees ook:

Warmrijden? 

Wel of geen winterbanden?